close
چت روم

تصویر ثابت

تصویر ثابت

شخصیت کودکتان را از نقاشی او بشناسید

منوی اصلی
اطلاعات کاربری

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
موضوعات
عجیب ترین ها
ساخت بشر ودیدنی ها [78]
از آیات خدا [30]
اشپزی
سفره ارایی [40]
شیرینی [31]
ترشی [3]
شریت و مربا ونوشیدنی [6]
دسر وبستنی [12]
آشپزخانه [17]
غذای وطنی [13]
شرقی [8]
فرنگی [11]
طبیعت
حیوانات وحشرات [15]
گیاهان وگلها [18]
مناظر [22]
زن [7]
جاذبه های طبیعت [21]
حیات وحش و طبیعت [8]
میوه ها [20]
مردانه [3]
کودکان
لباس کودکانه [9]
بازی [25]
کاردستی [34]
گالری عکس [16]
خاطرات كودكي [1]
مدلهاي جديد سيسموني [3]
هنری
کاردستی [29]
زیبایی و کار های هنری [62]
بازیگران وسینما [27]
هنرمندان خواننده [0]
معماری
مجسمه سازی [18]
شهر سازی [8]
طراحی داحلی [10]
علمی
یافته های علمی نو [23]
نکات و رموز خانه داری [18]
سلامت و بهداشت [13]
ورزشی
ورزش و تندرستی [7]
ورزشکاران وقهرمانان [8]
ادبی
شعر [3]
داستان [41]
سخن بزرگان [12]
اجتماعی [16]
طنز و سرگرمی [44]
تاریخی
ایران عزیزمان [13]
جهان [4]
گردشگری
در ایران [10]
در جهان [35]
شرقی [3]
ماشین و ترافیک [1]
روانشناسی
فال [11]
شخصیت شناسی [26]
ارامش روان [7]
آرایشی وبهداشتی
وسایل ارایشی [11]
آرایش و مو [12]
خود آرایی [8]
مد
لباس کودکانه [7]
لباس [66]
کیف و کفش [42]
زمستانه [9]
تابستانه [11]
بهاره [4]
پاییزی [4]
زنانه [71]
مردانه [8]
در جهان [6]
خانه [9]
جواهرات [11]
همه چی برای عروس و داماد ها [31]
مذهبی
عرفان [5]
از اسلام [8]
از ادیان [3]
از مدرسه تا دانشگاه
مقاله ها [2]
کتاب [1]
آموزشی [9]
رایانه
برنامه ها ونرم افزارها [1]
کد های جاوا و..... [0]
اخبار
ایران و جهان [26]
عكس و اخبار روز [7]
گالري عكسهاي جالب
از گذشته تا حال [8]
عكسهاي متحرك [1]
عكس خنده دار [5]
عكسهاي عجيب [23]
عكسهاي متفرقه [40]
آرشیو
چهارشنبه 11 دی 1392
شنبه 22 تير 1392
پنجشنبه 20 تير 1392
يکشنبه 02 تير 1392
يکشنبه 12 خرداد 1392
چهارشنبه 08 خرداد 1392
يکشنبه 05 خرداد 1392
پنجشنبه 02 خرداد 1392
چهارشنبه 16 اسفند 1391
سه شنبه 15 اسفند 1391
پنجشنبه 10 اسفند 1391
چهارشنبه 09 اسفند 1391
پنجشنبه 12 بهمن 1391
چهارشنبه 11 بهمن 1391
دوشنبه 09 بهمن 1391
يکشنبه 08 بهمن 1391
شنبه 07 بهمن 1391
جمعه 06 بهمن 1391
پنجشنبه 05 بهمن 1391
سه شنبه 03 بهمن 1391
دوشنبه 02 بهمن 1391
يکشنبه 17 دی 1391
جمعه 15 دی 1391
پنجشنبه 14 دی 1391
چهارشنبه 13 دی 1391
سه شنبه 12 دی 1391
شنبه 09 دی 1391
دوشنبه 04 دی 1391
يکشنبه 03 دی 1391
چهارشنبه 29 آذر 1391
سه شنبه 28 آذر 1391
دوشنبه 27 آذر 1391
يکشنبه 26 آذر 1391
شنبه 25 آذر 1391
جمعه 24 آذر 1391
چهارشنبه 22 آذر 1391
سه شنبه 21 آذر 1391
سه شنبه 14 آذر 1391
دوشنبه 13 آذر 1391
جمعه 10 آذر 1391
سه شنبه 07 آذر 1391
يکشنبه 05 آذر 1391
شنبه 04 آذر 1391
جمعه 03 آذر 1391
پنجشنبه 02 آذر 1391
چهارشنبه 01 آذر 1391
سه شنبه 30 آبان 1391
دوشنبه 29 آبان 1391
شنبه 27 آبان 1391
پنجشنبه 25 آبان 1391
چهارشنبه 24 آبان 1391
سه شنبه 23 آبان 1391
دوشنبه 22 آبان 1391
يکشنبه 21 آبان 1391
شنبه 20 آبان 1391
جمعه 19 آبان 1391
پنجشنبه 18 آبان 1391
چهارشنبه 17 آبان 1391
سه شنبه 16 آبان 1391
دوشنبه 15 آبان 1391
شنبه 13 آبان 1391
جمعه 12 آبان 1391
پنجشنبه 11 آبان 1391
چهارشنبه 10 آبان 1391
سه شنبه 09 آبان 1391
يکشنبه 07 آبان 1391
شنبه 06 آبان 1391
جمعه 05 آبان 1391
چهارشنبه 03 آبان 1391
سه شنبه 02 آبان 1391
دوشنبه 01 آبان 1391
يکشنبه 30 مهر 1391
شنبه 29 مهر 1391
جمعه 28 مهر 1391
پنجشنبه 27 مهر 1391
سه شنبه 25 مهر 1391
دوشنبه 24 مهر 1391
يکشنبه 23 مهر 1391
شنبه 22 مهر 1391
جمعه 21 مهر 1391
پنجشنبه 20 مهر 1391
چهارشنبه 19 مهر 1391
سه شنبه 18 مهر 1391
دوشنبه 17 مهر 1391
يکشنبه 16 مهر 1391
شنبه 15 مهر 1391
جمعه 14 مهر 1391
پنجشنبه 13 مهر 1391
چهارشنبه 12 مهر 1391
سه شنبه 11 مهر 1391
دوشنبه 10 مهر 1391
يکشنبه 09 مهر 1391
شنبه 08 مهر 1391
جمعه 07 مهر 1391
پنجشنبه 06 مهر 1391
چهارشنبه 05 مهر 1391
سه شنبه 04 مهر 1391
دوشنبه 03 مهر 1391
يکشنبه 02 مهر 1391
شنبه 01 مهر 1391
پنجشنبه 30 شهريور 1391
سه شنبه 28 شهريور 1391
دوشنبه 27 شهريور 1391
يکشنبه 26 شهريور 1391
شنبه 25 شهريور 1391
جمعه 24 شهريور 1391
پنجشنبه 23 شهريور 1391
چهارشنبه 22 شهريور 1391
سه شنبه 21 شهريور 1391
دوشنبه 20 شهريور 1391
يکشنبه 19 شهريور 1391
شنبه 18 شهريور 1391
جمعه 17 شهريور 1391
پنجشنبه 16 شهريور 1391
چهارشنبه 15 شهريور 1391
سه شنبه 14 شهريور 1391
دوشنبه 13 شهريور 1391
يکشنبه 12 شهريور 1391
شنبه 11 شهريور 1391
پنجشنبه 09 شهريور 1391
چهارشنبه 08 شهريور 1391
سه شنبه 07 شهريور 1391
دوشنبه 06 شهريور 1391
شنبه 04 شهريور 1391
پنجشنبه 02 شهريور 1391
دوشنبه 30 مرداد 1391
يکشنبه 29 مرداد 1391
شنبه 28 مرداد 1391
جمعه 27 مرداد 1391
پنجشنبه 26 مرداد 1391
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

مطالب پربازدید
مطالب تصادفی
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آمار سایت
آمار مطالب
کل مطالب : 836
کل نظرات : 132
آمار کاربران
افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا : 50

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 164
باردید دیروز : 584
بازدید هفته : 164
بازدید ماه : 8,484
بازدید سال : 75,623
بازدید کلی : 1,392,957
کدهای اختصاصی
مدیریت آموزشی
Image by Cool Text: Logo and Button Generator - Create Your Own Logo
پشتیبانی
RSS

Powered By
Rozblog.Com
جستجو

شخصیت کودکتان را از نقاشی او بشناسید

کودک با تمامی وجود و شخصیت مغزی و عاطفی خود نقاشی می کشد. این شخصیت، در خط ها، در طرز استفاده از فضا، در فقدان بعضی از قسمتهای نقاشی، در انتخاب رنگ ها، و در خود موضوع، اگر به او تحمیل نشده باشد، نمایان می شود. هنرمند و کودک وقتی نقاشی می کنند، چیزها را چنان که در حقیقت بیرونی وجود دارد، نشان نمی دهند، بلکه به گونه ای که آنها را در ذهن می بینند و به نظرشان می رسد ،بیان می کنند و بدین ترتیب چشم انداز دنیای درون خود را نمایان می سازند. گاه این دخالت درونی و ذهنی چنان قوی است که مثلاً هنرمندانی که صورت مدلی را نقاشی می کنند، ناخودآگاه خطوط صورت خود را در آن به کار می برند.

کودک نیز چشم اندازی از خود را در نقاشی هایش نشان می دهد و همین خصوصیات است که نقاشیهای کودکان را این چنین زنده و جالب می کند.

 

اگر زبان نقاشیهای کودکانه را بدانیم متوجه می شویم که در ورای شکل و ساختمان نقاشیها، چیزهایی از شخصیت کودک نهفته است. با وجود این بعضی از موضوع ها برای تجزیه و تحلیل، ساده تر از دیگران است، زیرا آنها مدتهای درازی مورد بررسی، مطالعه و تجزیه و تحلیل و دسته بندی روانشناسان قرار گرفته بوده اند. باید اضافه کرد موضوع هایی که معمولاً بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته اند همان هایی هستند که بر اثر انعکاسهای عظیم عاطفی، برای کودک جذابیت فراوانی دارند و بنابراین بهتر از هر چیز خطوط شخصیت او را نمایان می سازند و بسیار زیاد مورد توجه کودک قرار می گیرد. کودک این موضوع ها را چه اختیاری چه بر اثر تشویق بزرگسالان با کمال میل مورد استفاده قرار می دهد. درک و فهم نقاشیهای کودکان و چیزی که او می خواهد بیان کند، برای والدین و مربیان بسیار لازم است، آنهم نه فقط به عنوان کنجکاوی خشک و خالی، بلکه بدین علت که شناخت آن باعث بهتر شدن روابط بین بزرگسالان و کودکان می شود و به پیشرفت و تکامل کودک کمک شایانی می کند.

 

بزرگسالان می توانند با برقرار کردن روابطی دوستانه و معنوی با کودک، از او بخواهند برایشان درخت، حیوان، خانه، یک شخص، یک خانواده، خودش و یا هرچه را که مورد علاقه اش هست و یا ازآن می ترسد یا یک رؤیا را ترسیم کند، البته بی آنکه چیزی را به او تحمیل کنند.

 

قبل از آغاز تجزیه و تحلیل بعضی از موضوع ها که بیشتر مورد استفادة کودکان قرار می گیرد، یادآور می شویم که برای آنکه تعبیر نقاشی های یک کودک دارای کیفیت بهتری باشد، باید از تعداد هرچه بیشتری از نقاشی ها و اطلاعات دقیقی از زندگی خود آن کودک کمک گرفت.

 

1 – شکل آدم

کودک وقتی که شکل آدمی را می کشد، قبل از هر چیز شکل خود و یا درکی را که از بدن و تمایلاتش دارد، بیان می کند. در واقع بین بعضی خطوط آدمک نقاشی شده و خصوصیات روانی و جسمی کودکی که آن را کشیده، ارتباط های مشخصی وجود دارد.اگر آدمک در مجموع هماهنگ باشد، احتمال بسیاری وجود دارد که کودک کاملاً سازگار باشد.اگر برعکس آدمک مثلاً در اندازه ای خیلی کوچک و یا در گوشه ای از کاغذ کشیده شده باشد به معنای این است که کودک خود را کم ارزش و از دیگران پایین تر می داند. از این کم بها دادن به خود، در چندین نقاشی کودک ادامه پیدا کرده باشد، نشانگر خجالتی بودن اوست که ممکن است تا حد تمایل به ناپدیدشدن نیز پیش برود.

در نقاشی فقدان دست و بازو نیز علامت کم بها دادن به خود و عدم امنیت است. زیرا دست و بازو که در نقاشی کشیده نشده اند، همان وسایلی هستند که امکان عمل در محیط پیرامون کودک را فراهم می آورند.

 

کودکانی که خود را بالاتر از بقیه می دانند، آمکهایی با اندازه بزرگ رسم می کنند. این نوع نقاشی مخصوص کودکانی است که اختلال دماغی دارند و یا بطور معمول کودکانی هستند زودرنج و حساس که همیشه فکر می کنند مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند.

وجود این نوع آدمک های بزرگ در نقاشی کودکان آنها را در قضاوتهایشان آشتی ناپذیر و سخت جلوه می دهد.بنابراین شکل ساده یک آدمک خواه تنها و یا در میان مجموعه ای از چیزهای دیگر بیان کننده مشخصات جالبی از شخصیت کودک است. در این گونه نقاشیها، کودک خود را با آدمکی که نقاشی کرده، شبیه می داند و به همین دلیل ماشوور ، نقاشی آدمک را به عنوان آزمایش برون افکنی مورد استفاده قرار داده است. روش ماشوور به این ترتیب است که از کودک می خواهد پشت سر هم دو شخص را که دومی از نظر جنسیت مخالف اولی باشد، ترسیم کند.

این دانشمند عقیده دارد که شخص اولی خود کودک و شخص دوم دیگران را نشان می دهد. بررسی و مطالعه ماشوور به طور کلی در مورد نمادهای اندام ها و از نظر فرعی، بر جزییات لباس و پوشاک انجام می گیرد. او به بررسی شکل و ساخت در نقاشی (اندازه، خط، ترکیبات) که کمتر در معرض تغییرات است و شالودة سبک نقاشی را در برمی گیرد، اهمیت وافری می دهد.

 

در زیر به طور خلاصه نمادهای اصلی اندامها را نام می بریم:

 

سر: معرف مرکز شخصیت و قدرت فکری و هوشی و عامل اصلی کنترل فشارهای درونی است. کودکان همیشه سرهای بزرگ ترسیم می کنند ولی اگر سر زیاد بزرگ باشد، نشانگر آن است که من کودک بیش از حد طبیعی است.

 

صورت : چون بسیار اهمیت دارد اغلب تنها کشیده می شود. کودکان پرخاشگر جزییات آن را به حد اغراق آمیزی بزرگ ترسیم می کنند، در حالیکه کودکان خجالتی، جزییات را از نظر می اندازند و فقط دایره صورت را ترسیم می کنند و به ندرت صورت را از نیمرخ می کشند.

 

دهان و دندان ها: ممکن است معنی نیاز به مواد خوراکی را نمایان سازد و هم به معنی پرخاشگری باشد. لبها که بسته باشند، نشان دهنده تنش و فشار است و چانه، نماد قدرت مردانگی است.

 

چشمها : دنیای درون نقاش و اجتماعی بودن او را نشان می دهند. کودکان خردسال چشمها را با حالت های درنده و وحشی می کشند.

 

دستها و بازوها : در دوران اولیه زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به کار می رود، در مرحله بعدی به عنوان پیشرفت من و سازگاری اجتماعی به کار می آید. کودکان ضعیف و درون گرا اغلب برای آدمک پا نمی گذارند و یا او را به حالت نشسته نقاشی می کنند.

 

بالا تنه : اگر باریک و لاغر کشیده شود مشخص کننده این است که کودک از اندام خود ناراضی است و یا از چاق شدن و بزرگ شدن می ترسد، در مواردی دیگر، بالاتنه لاغر ممکن است نشان دهنده ضعف جسمانی واقعی باشد.

 

سایه زدن : در بعضی قسمت های بدن همیشه نشانه آن است که مسایل و مشکلاتی در قسمت های سایه زده وجود دارد.

 

اگر کودک از نقص جسمی رنج ببرد، عضوی که دارای نقیصه است همیشه به طور واضح مشخص می شود. مثلاً کودک ناشنوا، همیشه گوش را به طور واضح و درست و با دقت ترسیم می کند.

 

با ظاهر شدن سن بلوغ نقاشی پیکر آدمکها کم کم فرق می کند و نقاشی های نوجوانان در اندازه های جدید ( کوچکتر شدن نسبی سر و رشد شانه ها ) و نیز با سلیقه تر شدن جزییات لباس پیکر آدمک ها نمایان می شود.

 

برای بررسی و قضاوت درباره نقاشی های آدمک ها ـ مانند هر موضوع دیگر ـ همیشه باید وابستگی فرهنگی کودک را مشخص کرد. زیرا ممکن است امری که در یک محیط فرهنگی، کاملاً عادی است و در محیطی دیگر نشانه ای از یک مشکل باشد.

 

نشان دادن حرکت در نقاشی معرف هوش کودک است، ولی نقاشی هایی که در آن پیکر انسان نمایانده می شود، دارای معنی عاطفی نیز هست و امنیت و سازگاری اجتماعی کودکان را نشان می دهد.
پیکرهای صاف و خشک معمولاً توسط کوچکترها یا بچه های خجالتی و پرخاشگر که برای ارتباط با دیگران با مشکل روبرو می شوند، کشیده می شود.بچه های محزون، وضعیت آدمک ها را کاملاً دقیق می کشند و تناسب اندام های مختلف را کاملاً رعایت می کنند.کودکانی که دارای تخیلات پرحاصلی هستند و توجه زیادی به بدن خود دارند، اندام های مختلف آدمک را به حالتی زنده و شاد ترسیم می کنند.

 

در نقاشی هایی که فرد مورد نظر در حال انجام کاری است، اغلب قسمتی از بدن که آن کار را انجام می دهد، بیشتر مورد توجه کودک واقع می شود و دیگر قسمت ها کم اهمیت نشان داده می شود.
یک نوع نقاشی از پیکر آدم، کشیدن تصویر خود است و این نوع با نقاشی هایی که از دیگران کشیده می شود، همسان است، ولی فرقش این است که در نوع اول کودک کاملاً به این موضوع آگاه است که در حال کشیدن تصویر خویش است. این آگاهی ممکن است نیروی مکانیسم دفاع از خود را تقویت کند و نقاش تصویری از خود ارایه دهد که کمال مطلوب او باشد و نه تصویر حقیقی او.

 

2 – نقاشی گروهی از بچه های هم سن و سال

یکی از انواع نقاشی های آدمک جهت بررسی شخصیت و سازگاری کودک تصویری است که کودک از خود و کودکان هم سن و سال خود باهم می کشد. بیشتر اوقات، گروه بچه ها در حال بازی کردن نشان داده می شوند. زمانی که کودک این نوع نقاشی را می کشد خواهی نخواهی موقعیت واقعی خود و نیز ارتباط خود با دیگران را در گروه مشخص می کند. اگر کودک در میان گروه و یا در کنار دایره کشیده شده باشد، معانی مختلفی پیدا می کند.ناسازگارها اغلب در محدوده خارجی گروه و یا به طور تنها کشیده می شوند. برای تشویق کودکان به این نوع نقاشی می توان به آنها گفت به همبازی هایی که دوست داری با آنها بازی کنی فکر کن و شکل همه را در حال بازی کردن بکش.

 

3 - نقاشی خواب و رؤیا

کودکی که شخصی را در حال انجام کاری و یا در محیط خاصی رسم می کند، در واقع به نوعی تمایلات خود را ارضاء می کند و یا موقعیت هایی را که باعث هراس او شده، به صورت نقاشی بیرون می ریزد. کودک خودش نمی داند که تمایلات و ترسهایش را بدین وسیله بیرون می ریزد، ولی او درست مانند مواقعی که بازی می کند، با تصور موقعیت های تعارضی خود، در واقع مشکل خود را از فشار درونی و عاطفی آزاد می کند.

کودک در نقاشی هایش به طور دلخواه و اختیاری با روشی خاص و شگفت انگیز چیزهایی را در نقاشی های خود نشان می دهد که دوست دارد یا مورد علاقه اوست و یا از آن می ترسد، ولی غالباً وقتی دلهره او زیاد باشد یا هنگامی که احساس گناه کند از شخصیت های حکایت ها و قصه هایی که می شناسد استفاده می کند ـ مثلاً کشیدن شکل پادشاه به عنوان پدر مطلوب ، ملکه، مادر مطلوب ، جادوگر مادر بد ، شاهزاده خودش و شخصیت های دیگری مثل فضانورد و کارآگاه و دزد و …  .

بهترین وسیله برای شناخت نمادها برای کودک این است که از او بخواهیم خواب و رؤیایی را به صورت نقاشی بکشد و سپس آنرا توضیح دهد. این کار را کودک به راحتی انجام می دهد، زیرا مسأله مربوط به خواب و رؤیاست و کودک خود را مسئول نمی داند. نقاشی خواب و رؤیا ممکن است ترسها و تمایلات کودک را ظاهر سازد. مثلاً تمایل به قدرت که سرچشمه آن در احساسات خود کوچک بینی کودک نسبت به بزرگترهاست، با خواب و رؤیا به راحتی بیان می شود.

 

به نقل از:سیمرغ

درباره : کودکان , بازی , روانشناسی , شخصیت شناسی ,
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

برچسب ها : کودک , شخصیت , روان ,
بازدید : 237
تاریخ : سه شنبه 16 آبان 1391 زمان : 10:5 | نویسنده : ایلیاواميرحسام | نظرات ()
مطالب مرتبط
آخرین مطالب ارسالی
dastane akhare shab تاریخ : چهارشنبه 11 دی 1392
corn dog........ تاریخ : چهارشنبه 11 دی 1392
bot.................bambi تاریخ : چهارشنبه 11 دی 1392
پیرمردی 100 ساله سریع ترین دوچرخه سوار جهان شد (عکس) تاریخ : شنبه 22 تیر 1392
نقاشی های زیبای کاتوزیان تاریخ : پنجشنبه 20 تیر 1392
صبحانه های خوشکل و خوشمزه art-fast (1) تاریخ : یکشنبه 02 تیر 1392
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی